Livets resa - på mitt sätt!

Direktlänk till inlägg 31 december 2011

Tack 2011. Välkommen 2012!

Av Annci Hultström - 31 december 2011 17:45

Sådär ja... då var jag vid tangenterna igen. Ska försöka sammanfatta våra sista dagar lite kort.


Måndag 26/12

Vi gick för att äta lunch. Sällskapade med en familj från Täby. Insåg att vi skulle bli sena till taxin (maten tog tid och allt var inte packat), så efter maten  (klockan var då 14:30) stack vi in huvudet i repan för att be dom ringa taxin och säga att de skulle komma en halvtimme senare (vi hade tid tillgodo). Då säger hon att de redan var där och ville åka tidigare för att det var så lång kö till färjan just den här dagen. Så det var bara att jala på. Kl. 14:55 satt vi i taxin. Och ja, det var låååååååång kö. Längre än vi någonsin upplevt. Men vi hann ändå till flyget i god tid.


Efter en middag, på den enda restaurangen, lyfte planet på tid. Och flög in 20 minuter. Men vad hjälpte det... dörren hade gått i baklås, så vi fick snällt vänta en lååååång stund inne i planet.


När vi landat i Bangkok letade vi upp en taxi och åkte till hotellet. Kanonfint var det. I våra ögon mätt ett riktigt lyxhotell.


Kl. var 22:20 när vi kom till hotellet. Trots den sena timmen gick vi en sväng på stan. Vi var småhungriga. Efter en kort prommis hittade vi ett arabhak som sålde nåt gyrosliknande. Ett bröd med vitlöksyoghurt, pickles-gurka, pommes och kycklingkött i. Gott som attans. Efter det ropade sängen, högt, på oss.


Sov sådär... W sprattlade som en besatt. Så hennes fötter var överallt på mig kändes det som.


Tisdag 27/12

Hela dagen bestod i SHOPPING. Vi betade snabbt av Siam´s alla "mall", men förflyttade oss snabbt till MBK. Det var ett kaos av affärer. 8 våningar med affärer i en salig röra. Det tog ett tag att orientera sig, men tillslut hittade vi den delen som vi var ute efter - kopiaavdelningen. Där blev det köpt en del. Åt H. Vi andra blev utan.


Vi kom i säng, HELT slutkörda, vid 22:30. Sov något bättre.


Onsdag 28/12

Efter frukosten drog vi iväg på tempeltur. Målet var Wat Pho (Vilande Buddha) och Wat Traimit (5,5 ton guld-Buddha).


Tog en taxi. Bad om taxameter-körning. Det var ok (45 min tog det... 87 bath - c:a 20 kr). Han körde oss dock inte till den piren vi bad om, utan till en pir dit bara privat-chartrade båtar gick ifrån. Det skulle kosta oss 1900 bath (c:a 500 kronor). Jag ilsknade till. Less på att bli försöks-lurad. Gick iväg... hittade chauffören igen (han stod och rökte). Bad honom köra oss till den pir vi bett om. Det gjorde han. Direkt när vi kom dit kom en snubbe fram och sa att det kostade 500 bath för oss alla. Då frågade jag om det inte gick färja...han pekade suckandes åt vänster. Där hittade vi det vi sökte. Färjan för 30 bath/pers (7,50 kr/pers, W = gratis). Tog den och kom dit vi skulle. Templet Wat Pho.


Vi ingånden stötte vi ihop med en man som började prata med oss. Han jobbade som massör inne på Wat Pho. Han berättade att den bästa av templet inte öppnade förrän kl. 13. Sen frågade han om vi hade en karta. Där ringade han in några saker som vi kunde se under tiden. Därefter vinkade han in en kommunal tuk-tuk (vit reg-skylt) och beordrade honom att köra oss till dessa ställen och vänta utanför. Han sa åxå åt honom att att vi skulle betala 50 bath (12,50 kr) och han skulle se till att vi var tillbaks kl. 13.


Så blev det... han körde oss till dessa tempel + ett tempel med en sköldpaddsdamm som var över 100 år gammal. Såååå vackert (bilder kommer). Där mötte vi en thai-farbror som undrade hur vi hittat dit. Han hade jobbat för FN och andra utomlandsorgan i massor med år, så hans engelska var perfekt. Det var riktigt kul att prata med honom och få en inblick i det som andra turister inte får.


Vi besökte åxå Wat Sa Ket - Gyllene berget. Åxå såååå fint, med en underbar utsikt över staden.


Slutligen var vi på plats vi Wat Pho igen. Åt en snabblunch och gick sedan in för att se den "Reclining Buddha" (vilande buddhan). 50 meter lång och 16 meter hög. Sååååååå mäktigt!!!


Efter det kände vi oss helt nöjda. 4 tempel i 35 graders värme. Vi åkte tebax till hotellet. Tog ett dopp i takpoolen och gick sedan ut för mer shopping och middag.


Somnade återigen, för sent, ovaggad. Helt slut. Fick min bästa nattsömn denna natt.


Torsdag 29/12

Sista dagen. För shopping. För allt. Semesterns sista dag.


Efter frukosten gick vi för att ta Skytrain, men fastnade på en marknad. Kikade in där (hittade en tröja + stumpor till W), men tog oss sedan vidare till MBK igen. Nu visste vi vad vi letade och delade upp oss. H tog W och jag fick handla själv i 2 timmar. Hittade lite skjortor och ett par tunikor. När vi träffades igen knatade vi till Siam och gick på Ocean World. Ett stort akvarium. Såååååå fint! Bilder kommer.


När vi var klara där fanns det inte tid till något mer, så vi tog skytrain hem igen. Där packade vi ner det sista och insåg att vi behövde ett bagageband, så ut en snabbis igen och sen tebax.


Kl. 21 kom taxin och där började resans mest störande moment. Vi bad om taxameter, han satte på den. Men av en händelse slutade den fungera efter ett halvt kvarter. När vi sa till började han slå på den och påstod att den gått sönder. Han krävde 550 bath för en körning som inte borde kosta mer än 200 bath. Jag lackade ur rejält och bad honom stanna bilen. Men det gick inte där (motorväg). Han slog och skrek... och sa 375 och jag 300. Det slutade med 350. Fan vad lack jag var...


Väl på flygplatsen checkade vi in och gick för att äta. För mig blev det Subway. Tonfiskmacka. Mmmmm... De andra åt BK.


Planet lyfte på tid och vi sov helt ok på planet.


Fredag 30/12

Landade på tid i Wien. Träffade på samma familj som vi träffade på vägen till Bangkok (och i Saladan en kväll). Pratade massor. De har en dotter (född nov-05) och en son (född maj-07), bor i Kalmar, Barnen ville sitta ihop på planet, så jag satte mig bredvid mamman och vi pratade flitigt om allt. De skulle sitta på Arlanda i 9 timmar, men vi bjöd hem dom till oss. Så blev det. De hakade, mycket tacksamma, på. Barnen lekte massor, vi  pratade, fikade och åt pizza till lunch. Sen skjutsade H de till flyget vid 17-tiden. Kul som attans. Vi bytte adresser och telefonnummer. De bjöd hem oss. Skulle verkligen vara kul att ses å höras igen. De var sånna personer som man gillar på en gång.


Middagen bestod i macka. Vi var mätta efter lunchen. Sen skulle vi se på film och äta godis (som vi läääängtat efter), men alla somnade vid 20-tiden och vaknade kl. 01. Då förflyttade vi oss till sängen och där sov vi GOTT till kl. 8 i morse. 12 timmar sömn. Gott!!!!


Lördag 31/12-2011

Jaha, så var vi framme på idag. Årets sista dag. Vi har handlat och jag har klippt mig. Jobbfrissa igen. Nu ska vi snart sätta oss och äta vår nyårsmiddag. Det blir Toast Skagen, Helstekt oxfilé med potatisgratäng och Jensen´s specialsås. Till efterätt blir det vitchokladpannacotta med hallonsås. Till detta skumpa och rödvin. Raketer är köpta och vi hoppas hålla oss vakna till tolv-slaget.


Kan sammanfatta 2011 som ett år med många minnen. Massor med härliga resor, ett bröllop, kärlek, jobb m.m Jag hoppas innerligt att 2012 blir lika härligt.


Nu återstår att önska er alla en fin kväll.


Gott slut och Gott Nytt År!!

 
 
Ingen bild

Lotta

31 december 2011 21:33

Låter som en bra avslutning! :)

Önskar ett Gott Nytt År, sitter på jobbet fram till kl 05.00 :/
Fick en trevlig middag med familjen innan jag åkte så det känns okej...

Skönt att ni är hemma igen :) kram

Annci Hultström

1 januari 2012 18:39

Det var ett lugnt avslut. W & H somnade i soffan innan tolvslaget. Under tiden flätade jag ur alla flätor i W´s hår. Sedan väckte jag dom för att gå ut och skjuta raketer. Efter det åt vi godis (mitt i natten, helt galet ;-)) och kom i säng vid 2-tiden.

Vad bra att du fick lite tid med familjen i alla fall.

Vi MÅSTE ses. Snart! Hörs om helg!

STOR KRAM!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annci Hultström - 16 april 2019 20:51


... tisdag. 2 arbetsdagar kvar den här veckan, sen 4 dagar ledigt. Det ska bli skönt. Inte för att jobbet suger eller så. Nä, det är solen med tillhörande promenader som lockar mig :-)   I söndags gjorde vi verkligen ingenting av nytta. Slöade he...

Av Annci Hultström - 13 april 2019 20:57

... vecka passerat. Igen. Alltså, var tar tiden vägen?   Vad har då hänt? Ja, den har väl sätt ut ungefär som förra veckan.   Lördagen: Lite vet ni. Fortsättningen var grillande. Årets första. Och oj, så gott!   Söndag: Långpromenad, s...

Av Annci Hultström - 6 april 2019 19:18

... lördag börjar rundas av. Vad har då hänt? Jag tänkte först att den varit förjävla slö, men när jag tänker efter så har det hänt en del trots allt. Frukosten åts inne, sen gjorde vi vår på baksidan. Dvs tog fram utemöbler, torkvinda, cyklar os...

Av Annci Hultström - 6 april 2019 09:27


... och sol. Ett gammalt vinterprat på radion. Snart frukost. En bra start på helgen. Eller iofs, den började ju redan igår med min egodag och planeringsmiddag hos vänner. Tacos blev det. För att ha 100% koll tog jag med egna ingredienser... kyck...

Av Annci Hultström - 5 april 2019 16:34

... inte helt som förutspått, men nästan. Efter frukosten drog jag på musik, dansade mig fram i en undanplockningssession, hängde en tvätt, läste lite, åt lunch och pw:ade ner till massagen. Det var gudomligt skönt. Somnade tillåmed en sekund...

Presentation


Livets resa - på mitt sätt!

Mot målet

LilySlim Weight loss tickers

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Ställ en fråga

9 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Maila mig gärna

annci.hultstrom@hotmail.com

Besöksstatistik

Följ mig


Ovido - Quiz & Flashcards