Livets resa - på mitt sätt!

Alla inlägg under november 2011

Av Annci Hultström - 30 november 2011 16:44

30/11-2011, kl. 18:35 (lokal tid)


Sawasdee! Nu är vi i luften mellan Bangkok och Krabi. Med andra ord har vi bara en dryg timme kvar till första stoppet (fast när ni läser detta är vi på marken igen).


Resan har gått löjligt bra. Det får jag tacka den dåliga uppslutningen folk för. Ja, det var alltså en massa tomma säten – så jag har legat raklång över 3 säten och sovit som en liten gris, fick ihop nästan 7 timmar (H betydligt mindre och W kring 6,5). 


Väl framme i Bangkok hade vi 3 timmars väntan, men även det gick över förväntan. Framförallt eftersom vi hade möjligheten att gå ut i friska luften. Eller frisk och frisk… varma, underbara, härliga luften är mer rätt. +33 grader och blå himmel. Ärligt, det kom nästan en tår när jag kom ut och möttes av värmen. Så förbaskat skönt att ÄNTLIGEN vara på plats. Ville skrika ut ett Ronja-vår-skrik… men höll inne med det. Den Thailändska är inte så kul att ha att göra med har jag hört.


Vi stötte f.ö ihop med en familj (mamma, pappa + 2 barn varav en dotter som är precis jämngammal med W) som har samma rutt som oss. Typ. De ska åxå sova första natten i Ao Nang och sedan åka söderut, för att sedan avsluta på Koh Lanta över jul. Sedan flyger de hem samtidigt som vi. Vad är oddsen?? Tjejerna hittade varandra på en gång och började leka. Kul! Kul åxå att vi kommer ses igen. Ja, redan när vi landar, för då ska vi dela taxi till Ao Nang. Nu har jag inte så mycket mer att skriva. Jag återkommer när det hänt lite mer än en 17 timmars flygresa.


Nu ett tillägg – fick mer att berätta.


Efter att vi landat hittade vi våra ”taxi-delar-vänner” och hittade även en taxi. Väl på hotellet lämnade vi väskorna och begav oss ut på stan. Där köpte vi en resa för morgondagens förflyttning. Sen åt vi resans första måltid (på ett hak som har gratis wi-fi, vilket måste utnyttjas). För mig blev det Chicken Satay och de andra två åt pad thai. Till detta en chang. För mig och H. W drack en sprite. Nu inväntar de dessert. Själv dricker jag ölen. Det räcker bra det. Snart ska vi gå tillbaks till rummet där en dusch väntar. Sen gäller inget annat än sova, för i morgon åker vi vidare mot Phuket och ön Coral Island. Så God natt och sov gott. Det ska vi. Se det som ett löfte.

Av Annci Hultström - 29 november 2011 20:03

... då är vi in-checkade och nyätna. Boardar om 10 min. Känslan är sköööön. Nu. Värre var det igår kväll. Då ville jag knappt åka för allt som kändes ogjort... men det var sömnbrist som talade. När jag vaknade (efter hela 4,5 timmes sömn) var det ok. Ha det så bra här hemma och håll utkik, jag bloggar så fort jag kommer åt.

Av Annci Hultström - 28 november 2011 05:11

... säga att 5 timmars sömn är för lite efter en fullspäckad helg? Kom liksom aldrig i säng igår. Jag var fullt upptagen med att leka Alfons Åberg. Dumt. Mycket dumt. Får ta igen det på planet. Typ.

Av Annci Hultström - 27 november 2011 22:25

Vaknade vid halv nio av att W for runt som en kuttaperka i sängen. Men det gjorde inget. Hade dagen fullplanerad, så det var bara att stiga upp.


Åt en ljuvlig adventsfrulle, vår enda i år. Så vi slog på stort. Tomtegröt & lussekatter. Efter det garnerade jag tårta, plockade i ordning för kalaset, tvättade, packade åt mig & W (det blir verkligen en lätt packning i år... bara 4,6 kg vägde min väska... med innehåll). Detta medans W lekte och H gjorde vinter ute.


Vid 14:30 var det bara att bege sig mot bowlinghallen och dagens kalas. Det var kanonkul. Fullt ös och en hoper superduktiga ungar. Vi fikade och W öppnade sina presenter. En massa fint fick hon. En liten miss bara. Ja, från oss... det var ju första gången vi ordnade ett sånt här "riktigt" kalas och hade liksom ingen uppfattning om hur snabbt barn i grupp fikar. Det fikar vääääldigt snabbt, så det blev dö-tid att "sitta av". Så en lek hade kommit väl till pass. Men nu har vi lärt oss det till nästa gång.


När vi kom hem och packat ur/upp allt var det bara att börja beta av vad som stod på "att göra listan". Den är lång. Eller rättare sagt, var lång. Det blev en massa avbetat på den tack och lov.


Nu väntar sängen. Det har den iofs gjort länge nu. Borde lagt mig kl 9 med tanke på att jag ska upp kl. 04:30 i morgon... men, så blev det inte. Sova kan jag göra på planet. På tisdag.


Önskar en god natt! Vaknar vi förresten till ett vitt landskap i morgon måntro?

Av Annci Hultström - 26 november 2011 23:15

Alltså... wow... vilken dag det var igår. En HELT fantastiskt underbar dag. Ett så perfekt bröllop har världen sällan skådat.


Vi kom, med andan i halsen, till kyrkan 13.55 Tog plats och strax efter började klockorna ringa. In kom ett makalöst vackert brudpar, med 3 urgulliga näbbar (bruparets egna två + deras kusin). Naturligtvis började jag gråta reda när de jag hörde första tonerna av ingångsmarschen:


Efter det var det dags för en psalm. Det var en vinterversion av "En vänlig grönskas rika dräkt". Så fin. Se här:


1.Din skönhet, som i vintern bor,
du ger till oss som gåva.
Din rikedom i kärlek stor
vill jag i vintern lova,
för frostens träd och höstens säd,
som sover nu i jorden,
Guds vintetid i Norden.

2. För vinternattens stjärneljus
på himlavalvets kupa,
för vinterstormens friska brus,
för frid i skogar djupa.
Jag prisar nu Din nåd att du
Dig här vill uppenbara,
i vinterdagar klara.

3. Din vintersol på trampad stig
din tunga vinterdimma,
i allt du kommer nära mig
och låter godhet glimma.
Din långa natt ger vilan skatt
åt mänskan och naturen,
åt växterna och djuren.

4. Så lär mig glädjas vinterns tid,
att du oss vila låter.
Låt vinterns skönhet och dess frid
vårt hjärta föra åter
till Dig, vår Gud, som vinterns skrud
nu ger på nytt till världen,
till sjö och skog och gärden.


Sedan var det dags för vigselakten (de sa ja) och därefter en solosång. Samma som vi hade vid vår vigsel:


Då var det dags igen. Fram med näsduken.


Efter lite bön blev det dags för ytterligare en psalm. Även den med annan text. Melodin var "Den blomstertid nu kommer", men texten var såhär:


1.
På bröllopsdagen ber vi
till dig som kärlek är.
Du lever mitt ibland oss
i glädjen nu och här.
Vi prisar dig som skapar
och känner allt som sker.
Förnyare av livet,
till dig, vår Gud, vi ber.

 

2.
Om kärlek som får djupna,
förlåta och förstå,
om kärlek genom dagar
då mörkret skall förgå,
om goda, ljusa dagar
då lyckan vänligt ler,
om trohet i vår kärlek,
till dig, vår Gud, vi ber.

 

3.
Om kärlek och gemenskap
som rymd och frihet bär,
om möjlighet att växa
till dem vi innerst är,
om hem där barn och vänner
oss band i livet ger,
om glädjen i vår kärlek,
till dig, vår Gud, vi ber.

4.
Om kärlek stark som döden
och liv som föder liv,
om aktning för varandra
och nya perspektiv,
om ömhet från ditt hjärta
som allt med kärlek ser,
om godhet i vår kärlek,
till dig, vår Gud, vi ber.


Sedan var det ytterligare solosång. Den fick mig att gråta fulgråt (filmad blev jag åxå med snoret hängandes). Tack för vattenfast mascara:


Den följdes utav det mest underhållande vigseltal jag någonsin hört. Jag skrattade så jag grät. Ja, på riktigt. Han var helt underbar prästen. Det var f.ö prästen, Lars Collmar, från "En präst i natten" som vigde dom. Och som sagt, HELT oslagbart underbar! Önskar att jag kunde återberätta det... men det är omöjligt. Jag ville f.ö inte att det skulle ta slut... hans röst och sätt att prata förtrollade mig.


Vigseln avslutades med ytterligare en solosång. En ascool soft (nästan lite jazzig) version av "I was made for loving you":


Efter det gick paret ut till "This is it":


Efter riskastning serverades vi glögg i stormen. Sedan älgade vi in i värmen. Där åt vi snittar och drack skumpa. I mängder. Ja, skumpa alltså. I dag tänker jag att det nog var ett par glas för mycket till å med   . Lite senare serverades vi en italiensk buffé och Vit choklad pannacotta till dessert. Precis ALLT var grymt gott. Till det serverades det åxå en massa gott vin samt en hoper tal. Och talen ja... då var det dags för näsduken igen. Brudens far hade skrivit en underbar sång som han framförde ackompanjerad av sitt eget uckulele-spelande. Underbart!


Efter middagen gick vi all ut och gjorde tappra försök att få iväg 20 st lucky ballons. Men tyvärr gjorde stormen att det inte gick som det var tänkt. Nån enstaka tog sin färd mot himlen... men många dök rätt i backen.


När vi kom in igen drog dansen igång. Och oj, som vi dansade. Nästa gång jag planerar att dansa på det sättet ska jag se till att ha en klänning MED axelband.


Lite senare var det dags för bröllopstårta. En fin sådan. Och god. Tror jag. Åt inte själv tyvärr.


Mer dans. Och ännu mer dans. Och till sist - korv med bröd.


Kl 01:45 kom taxin som tog oss hem. 5 minuter efter att jag kom in genom ytterdörren så sov jag. HELT slut. Men vad gör det efter en sådan underbar dag, kväll och natt.


Sara och Christer - det var verkligen HELT fantastiskt ordnat. På så kort tid. All respekt! Och så vackra ni var!!!! Och vilken solist... hon fick mig att gråta fulgråt till "Utan dina andetag". Ni vet en sån gråt som framkallar snor i drivor och hulkande - ber om ursäkt för eventuell äckelfaktor på videofilmen. Ja, Ulrika förevigade mitt snörvlande åt er. För säkerhetsskull. Vill än en gång TACKA för att vi fick dela er dag!!!


När de f.ö gett sitt ok, så tänker jag bjuda på några bilder.


Med ett sånt kalasande har inte den här dagen varit vad den borde. Skulle ha hunnit massor... men nä... orken har inte riktigt funnits där. Så det är bara att bita tag i det i morgon och övermorgon.


Nä, vet ni vad... nu ska jag sätt upp lite ljusstakar så att vi får fira lite jul åtminstone innan vi drar. Efter det blir det sängen. Så jag önskar er en god natt. Sov gott och dröm sött!



Av Annci Hultström - 25 november 2011 16:31

...en fantastisk vigsel och tre glas skumpa senare är livet på topp. Önskar en fin fredagskväll!

Av Annci Hultström - 24 november 2011 20:15

... vad tiden går fort. Dagarna bara rinner iväg. Jag fattar inte att vi åker om 5 dagar. HELT galet. Och inte mycket är klart... ja, av bokningar och rutt alltså. Vi vet att vi hamnar i Krabi... en sen kväll. Men sen vet vi inget mer. Hmmmm... måste verkligen ta och bestämma oss och boka nåt hotell åtminstone.


Men innan det ska vi klara av ett bröllop. Det är i morgon kl. 14. Och oj, vad jag ser fram emot det. Ska bli så kuuuul!! Kläder är klara (det blev en ny klänning, bild kommer), juveler är klara, presenten är klar... ja, bara att piffa till sig och dra på sig stassen. Fast iofs ska jag jobba lite åxå. Göra ett besök på min gamla arbetsplats. Ska stämma av lite innan jag drar till sydligare breddgrader.


Nej, nu ska jag googla boenden... öar... rutter. Hörs i morgon. Sov gott och dröm sött!

Av Annci Hultström - 22 november 2011 08:57

...fått ytterligare en OK-stämpel i rumpan. Från skolan. Har varit på utvecklingssamtal. Och allt var kanon. Trots att hon är decemberbarn så ansåg personalen att hon ligger före många av barnen. Kul! Skönt! Nästa termin ska de dela in i nya grupper. En för de som behöver mer utmaningar, en för de som behöver mer stöd och en "vanlig" grupp. Hon hamnar i den för mer utmaningar. Det är bra, märker att hon behöver det. Nu är jag snart vid jobbet. Börjar dagen med möte. Tänk att jag är en "sån" nu som går på möten... måste bli bäst på att hänvisa mig. Skulle inte våga annat. Önskar en bra dag. p.s Om en vecka, idag, åker vi.... mmmm...

Presentation


Livets resa - på mitt sätt!

Mot målet

LilySlim Weight loss tickers

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Ställ en fråga

9 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Maila mig gärna

annci.hultstrom@hotmail.com

Besöksstatistik

Följ mig


Skapa flashcards