Livets resa - på mitt sätt!

Alla inlägg den 17 augusti 2013

Av Annci Hultström - 17 augusti 2013 11:06

... vad hände?! Jag sov till kl 09.20 idag. Det var ett tag sedan... Bara det inte blir någon vana, hela dan försvinner ju ;-).

Nu är frukosten äten och jag har provsmakat kakan. Den var ASGOD!! Saftig som attans. Men den hade varit ännu ASGODARE om glasyren varit gjord av en choklad med lägre kakaohalt. För den blev lite mäktig. Jag tog 70%, men 40% hade nog räckt.


Eftersom den blev så bra får ni receptet här:

Kärleksmums
5 ägg
4 dl strösocker
4½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 knivsudd salt
5 msk kakao
2 dl vatten
300 g smör
200 g mörk choklad

Glasyr
2 dl vispgrädde
200 g mörk choklad
Riven kokos efter eget tycke

Gör så här:
Värm ugnen till 200 grader. Smöra en långpanna ca. 40x35 och "bröa" med vetemjöl. Vispa äggen och sockret tills det blir vitt och pösigt. Blanda de torra ingredienserna i en skål och sikta sedan ner det försiktigt i smeten. Smält smöret och tillsätt det och vatten i smeten. Häll sedan ner smeten i långpannan. Hacka den mörka chokladen grovt och strö den sedan över smeten. Grädda mitt i ugnen i ca. 10-15 minuter. Den ska vara aningens kladdig när man tar ut den.

Medan kakan svalnar kan man passa på att göra glasyren. Finhacka chokladen, koka upp grädde och häll det över chokladen och rör tills chokladen har smält. När kakan sedan svalnat är det bara att hälla över glasyren, strö över kokos och skära i rutor.

Lycka till!!

Nu har H åkt till sina päron för att hjälpa dom lite, W leker med en kompis och jag ska storstäda. Lite senare bär det av till Marre för haggträff. Kuuuul ska det bli!!

Önskar en trevlig lördag!!

Presentation


Livets resa - på mitt sätt!

Mot målet

LilySlim Weight loss tickers

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Arkiv

Ställ en fråga

9 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Maila mig gärna

annci.hultstrom@hotmail.com

Besöksstatistik

Följ mig


Skapa flashcards