Livets resa - på mitt sätt!

Alla inlägg den 18 april 2013

Av Annci Hultström - 18 april 2013 21:23

SM-guld igen, efter 35 år. Wow!! Grattis!!

Av Annci Hultström - 18 april 2013 15:42

Så har en vecka gått sedan jag gjorde min stora bukplastik på St Görans sjukhus i Stockholm. Med det tänkte jag göra en lite sammanfattning (och lite bakgrund för eventuella nykomlingar här på bloggen).


10/11-09 gjorde jag en GBP efter att ha kämpat med min övervikt, på olika sätt, i 19 år. Sedan dess har jag gått ner 50 kg och har inte ångrat mig en sekund. För livet är så mycket lättare idag... i dubbel bemärkelse.


Den enda "biverkningen" jag fick av min stora viktnedgång var en hel massa löst skinn på magen (resten av kroppen har klarat sig alldeles utomordentligt bra). Jag insåg ganska snart att det måste bort, för det är i vägen när jag tränar och det blir varmt och skavigt under i värme. Så på tvåårskontrollen tog jag upp det och remiss skickades. Efter en tid blev jag kallad till KS för bedömning. Där rådde ingen tvekan, hänget nådde 4,5 cm (kravet är 3 cm), så beslut om op togs. Dock hade KS så långa köer attjag fick frågan om op på St Göran var ok. Det va det såklart. Världens bästa sjukhus... vad trodde dom.


En kallelse kom, med op-datum 6/12. Den tiden bokade jag dock av eftersom det inte var så långt innan resan till Thailand. Och efter den var det ju inte så långt till Budapestresan, så jag bad om en tid efter 1/4. När vi kom hem från Thailand låg den där, kallelsen. 11/4 kl. 10.30 stog det. Från att jag fick den var det bara 6 veckor senare. Spännande!


Under de veckorna tänkte jag mycket på vad som komma skulle. Ställde in mig mentalt på att jag skulle ha väldigt ont. Däremot googlade jag i princip inget. För det är mycket skrämseltext där ute.


Helgen innan ägnade jag åt att städa hela huset, handla det jag skulle komma att behöva och laga en faslig massa mat (för att slippa äta pyttipanna och köttbullar i två veckor). Dagarna innan gjorde jag undan allt på jobbet och fixade det sista hemma.


Kvällen innan operationen var vi ut och åt på restaurang. Jag unnade mig ett glas vin, för frågan var när jag skulle få ett glas igen... Väl hemma placerade jag mig i duschen och körde en Descutan-dusch. Riktigt obehagligt. Efteråt alltså. Huden blev torr som fnöske.


Nu kör vi dag för dag...


11/4 - Operationsdagen

Efter en helt ok natts sömn vaknade jag innan klockan (såklart), tog min andra Descutan-tvagning, plattade håret (lite snygg ville jag ändå vara), gjorde Wilma klar för skolan och gick för att lämna henne. När jag (vi... H var med) gick därifrån grät jag. Jobbigt. Väl hemma igen packade jag det sista och skrev varsina brev till mina kära. Sen åkte vi.


Kl 10.15 anlände vi till St Göran. Jag skrevs in, bytte kläder och fick lite tabletter (Alvedon och anti-kräk). Efter en stunds väntan fick jag komma in och få en kanyl i armen och fler tabletter (blodstoppande, morfin och mer anti-kräk). Sen väntade jag igen en stund, tills läkaren ropade in mig. Han frågade en massa och ritade sen på mage (och mus). Åsså lite mer väntan, för att sedan träffa narkosläkaren. Efter det var det dags.


Inne i op-salen fick jag lägga mig på britsen, få syrgas och sedan sovmedicinen i armen. Det sista hon frågade var vilken färg min nya bikini ska ha. Röd med vita prickar blev mitt svar.


Sen slog jag upp ögonen en gång till. Trodde jag. Då hade det gått 3 timmar och allt var klart. 20 min senare ringde H och jag pratade med honom en stund. Men nu i efterhand inser jag att jag inte minns ett jota av vad vi pratade om.


Jag smådåsade lite för att sedan bli körd till rummet. Där skulle jag gå på toa. Och FAAAAN vad svårt det var. Sjukt vingliga ben. Yrsel. Och illamående, som gjorde att jag kräktes. Till sängen. Vila. Blev hungrig. Fick en macka. Tog en tugga. Väntade. Kräktes igen. Vilade. Gick upp en sväng. Åt en macka. Höll på att tuppa av. Min rumskompis hämtade hjälp. 2 sköterskor rushade mig till sängen. Upp med benen, ner med huvudet. Kändes bättre, men kräktes. Fick mer anti-kräk-medicin. Somnade och sov en dryg timme. Då kändes allt plötsligt helt ok. Har efter det ätit 3 mackor under 4 timmar, suttit i dagrummet med rumskompisen (lika op) och en annan kvinna (bruten handled) och pratat. Mycket trevliga båda två.


Fick f.ö veta hur mycket lättare jag blivit... 1453 gram. Alltså nästan 1,5 kg äckel är borta. Ska bli såååå intressant att se resultatet. Ett resultat som går att skymta är venusberget och där, mina vänner, är det grym skillnad. Det är jag och tonåringarna nu ;-).


Och vet ni en annan sak?! Jag slapp DRÄN!!!! Jippi!!!


Hade inte nämnvärt ont. Klart det stramade och var obehagligt, men inte ont. I efterhand förstår jag ju att det var alla droger jag hade i kroppen som lät mig slippa smärtan.

   


12/4 - Dag 1

Vaknade kl. 8. Hade ont. Sjuksyrran tyckte det räckte med Alvedon, men jag höll inte med och fick morfin också. När det verkat kunde jag släpa mig upp och äta frukost. Gick ok.


Inte långt därefter kom läkaren för att skriva ut oss. Trodde jag. Vi hade ju olika läkare och det var min rumskompis läkare som kom, så hon skrevs ut redan vid 09.30 Själv fick jag snällt vänta till framåt 13-tiden, för min läkare opererade och gick sedan en rond på annan avdelning. Dock tog den andra läkaren en titt på mig och då fick även jag glutta. WOW!!! Slätt, inte blått/gult/grönt nånstans. Och könet... oj, oj... som en tonårings   .

       


Väl hemma placerade jag mig, uppallad, i soffan. Där låg jag resten av kvällen. Och även natten tillbringade jag där.


Dagens medicin: 1 morfin morgon + kväll, 2 st alvedon var 6:e timme. 1 spruta Fragmin


13/4 - Dag 2

Tyckte det kändes lite bättre. Den goda sömnen gjorde nog sitt till. Så dagen bestod i att plocka ur diskmaskinen, gå runt lite här hemma - men mest låg jag på soffa och halvsov. Sjukt trött.


Dagens medicin: 1 morfin morgon + kväll, 2 st alvedon var 6:e timme. 1 spruta Fragmin


Även den här natten tillbringades på soffan. Ville inte riktigt chansa på att komma upp till övervåningen och upp i sängen.


14/4 - Dag 3

Efter en god natts sömn kände jag mig, efter omständigheterna, i rätt bra form. Så jag hängde en tvätt och småpysslade med lite annat. Men nä... inget bra kom ur det. Fick ta en tablett och lägga mig. Sen hände inte så mycket mer den dagen. Eller jo... jag jobbade en del för att få igång magen. Men utan resultat. Tyvärr. Började kännas jobbigt.


Dagens medicin: 1 morfin morgon + kväll, 2 st alvedon var 6:e timme + en extra snabbverkande morfin. 1 spruta Fragmin


Natten blev i sängen. Underbart skönt! Låg stundvis på sidan.


15/4 - Dag 4

Första dagen helt ensam hemma. Hade ondare och låg mycket. Betade av lite serier på Netflix. Grymt jobbigt i magen... fortfarande ingen effekt av alla sätta-fart-på-magen-kurer.


Dagens medicin: 1 morfin morgon + kväll, 2 st alvedon var 6:e timme. 1 spruta Fragmin


16/4 - Dag 5

Sov inget vidare, hade ont när jag vaknade. Gjorde mig klar och gick ut till bommen. Jag var dock lite tidig och nyttjade tillfället att ta en liten promenad. Hann ett par hundra meter. Långsamma metrar var det. Väl på sjukhuset fick jag bara träffa en syrra som lade om såren. Fick en glimt igen. Fiiiint! Hade hoppats på att träffa läkaren, hade 1000 frågor. Men tog i alla fall magproblemen med henne och fick lite tips med mig. De tipsen tog mig via apoteket där ett par produkter inhandlades.


Tillbaks i Väsby tog vi en lunch på Bullens, men sen var jag HELT slut. Tog en snabbverkande och lade mig en stund. Hade ett inbokat utvecklingssamtal på skolan, så det var bara att masa sig iväg igen. När jag kom hem igen var det bara att inse att jag gjort för mycket på en dag. Hade grymt ont, som sammandragningar. Så resten av kvällen blev i soffan.


Förutom en låååång stund på toa. Gav mig 17 på att lyckas leverera och krystade som fan. Jag lyckades, men AJ... magen gillade det inte.


Dagens medicin: 1 morfin morgon + kväll, 2 st alvedon var 6:e timme + en snabbverkande. 1 spruta Fragmin


17/4 - dag 6

En lite sämre natt och en ännu sämre dag. Kände mest obehag och kom mig liksom aldrig för att göra nåt. Såsade mest runt, vilade... insåg tillsist att det nog berodde på att jag hoppat över morgonmorfinet (skulle försöka trappa ner), så jag tog en snabbverkande och snart kändes det lite bättre igen. I alla fall så pass att jag kunde sitta ute en stund och sedan laga middag. Och tvätta håret. Råkade gå med "turban" för länge, därav dagens frissa.


Dagens medicin: 1 morfin kväll, 2 st alvedon var 6:e timme + en snabbverkande. 1 spruta Fragmin


Toabesök skedde, så det tar sig.


 


18/4 - dag 7

Sov ok, men med ett par avbrott för vändning och toabesök. Smärtan är värre, så frågan är om jag förstörde något med mitt krystande häromdagen eller om det är en naturlig gång i läkandet. Jag får fråga läkaren helt enkelt, har telefontid med honom i morgon.


Har lökat en hel del idag, men även vikt lite tvätt och ringt ett par samtal. Men borstat tänderna har jag inte gjort insåg jag just nu... Hmmmm... får borsta ikapp det sen helt enkelt.


Dagens medicin: 1 morfin morgon + kväll, 2 st alvedon var 6:e timme. 1 spruta Fragmin


Toabesöken tar sig... 2 gånger idag   . Det jag har som hjälp är Ducolax (2 på kvällen), Movicol (morgon + kväll) och Lactulos (1 msk varje morgon). Jag hoppas jag kan dra ner på smärtstillande snart, för det är till stor del dom som ställer till det.


Ja, det var väl det. Fråga gärna om du undrar något.


Nu ska jag ta ett kvällsmål och sen väntar sängen. Så jag önskar en god natt. Sov gott och dröm sött!

Presentation


Livets resa - på mitt sätt!

Mot målet

LilySlim Weight loss tickers

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Ställ en fråga

9 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Maila mig gärna

annci.hultstrom@hotmail.com

Besöksstatistik

Följ mig


Skapa flashcards