Livets resa - på mitt sätt!

Direktlänk till inlägg 22 juni 2011

Skyddsrum

Av Annci Hultström - 22 juni 2011 11:45

Jag lyssnade, som vanligt, på Morgon Zoo påväg till jobbet i morse. Och som alltid blev det dags för "Våga fråga". Dagens fråga handlade om hur många skyddsrum det finns i Sverige. De fick gissa och det blev allt mellan 1500 till 6000. Men det finns faktiskt hela 65000 skyddsrum. Dessa 65000 ska kunna ta 7 miljoner av Sveriges befolkning om olyckan är framme. De 2 miljoner som inte fick plats, säger de "Attans" tro?


Detta fick mig att tänka på resan till Berlin, när vi gick vandringen i bunkrarna under staden. Då frågade jag just detta... hur många som skulle kunna räddas undan i stadens skyddsrum och där var det bara c:a 1% av Berlins invånare. Då kan jag känna - What´s the point? Hur väljer man dessa 1%?


F.ö är det en bra dag. Solen skiner, förvisso genom molnen, men ändå.


Wilma vaknade sprudlande och full av förväntan inför dagens midsommarfirande på dagis. De skulle äta midsommarbuffé och glass med jordgubbar till mellis. Så en klänning med jordgubbar blev det dagen till ära :-)


Nu är det snart lunch. Pasta med köttfärssås står på menyn. Ska bli gott.


Förresten... jag blev sååå full i skratt tidigare. Vi har ju vårt lager i Karlskoga. Tidigare idag ringde det en äldre man därifrån och presenterade sig artigt med namn. Sen sa han att han ville prata med "tidsskrivarflickera" (löneavdelningen). Detta på den bredaste av bred värmländska. Helt underbar. Jag satt och skrattade högt och länge. Nu när jag skriver detta skrattar jag igen. Tror de månne att jag tappat vettet?! Skratta högt för sig själv... hmmm... ;-)


Nej, nu - Lunch.

 
 
Ingen bild

Soffan

22 juni 2011 14:13

Ja, hur tänkte de? Pax för att få bo i skyddsrummet, iaf ;)) Kram på dig

Annci Hultström

22 juni 2011 14:29

Ja, det undrar jag med... Man kanske får bygga sig ett eget :-)

Kram i retur!

 
Marie-Louise

Marie-Louise

22 juni 2011 14:51

Vad fint du fått här, var ett tag sedan jag var in. Ja du det urvalet skulle inte jag vilja göra i alla fall. Men det är väl som så att om kriget/olyckan eller annat skulle vara i antågande skulle man väl få köpa sig en plats, så vissa skulle väl helt enkelt stå utan för att de inte hade råd :( - eller så får alla som har ett jobb och bidrar till landets ekonomi en plats, usch så hemskt... Kram

http://madredetres.blogg.se

Annci Hultström

22 juni 2011 15:37

Tack snälla! Kanske inte så somrigt, men bilden krävde ett lite "dystrare" utseende.

Eller så får man helt enkelt hoppas att de övriga 2 miljonerna står i frontlinjen och ändå inte behöver en plats. Typ.

Trevlig midsommar och kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annci Hultström - 16 april 2019 20:51


... tisdag. 2 arbetsdagar kvar den här veckan, sen 4 dagar ledigt. Det ska bli skönt. Inte för att jobbet suger eller så. Nä, det är solen med tillhörande promenader som lockar mig :-)   I söndags gjorde vi verkligen ingenting av nytta. Slöade he...

Av Annci Hultström - 13 april 2019 20:57

... vecka passerat. Igen. Alltså, var tar tiden vägen?   Vad har då hänt? Ja, den har väl sätt ut ungefär som förra veckan.   Lördagen: Lite vet ni. Fortsättningen var grillande. Årets första. Och oj, så gott!   Söndag: Långpromenad, s...

Av Annci Hultström - 6 april 2019 19:18

... lördag börjar rundas av. Vad har då hänt? Jag tänkte först att den varit förjävla slö, men när jag tänker efter så har det hänt en del trots allt. Frukosten åts inne, sen gjorde vi vår på baksidan. Dvs tog fram utemöbler, torkvinda, cyklar os...

Av Annci Hultström - 6 april 2019 09:27


... och sol. Ett gammalt vinterprat på radion. Snart frukost. En bra start på helgen. Eller iofs, den började ju redan igår med min egodag och planeringsmiddag hos vänner. Tacos blev det. För att ha 100% koll tog jag med egna ingredienser... kyck...

Av Annci Hultström - 5 april 2019 16:34

... inte helt som förutspått, men nästan. Efter frukosten drog jag på musik, dansade mig fram i en undanplockningssession, hängde en tvätt, läste lite, åt lunch och pw:ade ner till massagen. Det var gudomligt skönt. Somnade tillåmed en sekund...

Presentation


Livets resa - på mitt sätt!

Mot målet

LilySlim Weight loss tickers

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Ställ en fråga

9 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Maila mig gärna

annci.hultstrom@hotmail.com

Besöksstatistik

Följ mig


Ovido - Quiz & Flashcards