Livets resa - på mitt sätt!

Alla inlägg den 15 april 2011

Av Annci Hultström - 15 april 2011 14:45

Sådär, då ska ni få ett gott recept som jag lagade för första gången häromdagen.


Färsbiffar med tomatsås, 4 port

 

(bild från ica.se)


Ingredienser:  

900 g potatis

500 g nötfärs

Salt & peppar

1 1/2 msk potatismjöl

1 msk smör

500 g krossade tomater

1 tsk sambal

1 dl grädde


Gör så här:

  • Sätt på potatisen.
  • Blanda färsen med 1 tsk salt, 1 krm peppar, potatismjöl och 1 dl vatten.
  • Forma till 4 stora biffar (eller 16 stora köttbullar).
  • Stek biffarna i matfettet i en stekpanna i ca 5 minuter.
  • Blanda tomaterna med sambal.
  • Häll tomatblandningen och grädden runt biffarna i pannan.
  • Låt dem puttra ca 5 minuter.

När det puttrat i 5 minuter var såsen fortfarande lite simmig och hade en något "bitter" smak. Därför gjorde det inget att H var sen från jobbet, för när han väl kom hade de puttrat i 25 minuter och det gjorde ett stort lyft till rätten. Biffarna blev ännu godare och såsen gudomlig. Tyckte jag. Eller vi rättare sagt, alla gillade det. Så detta kommer att lagas igen i det Hultströmska residentet. Men inte idag. För idag blir det senapskotletter. Åxå ett nytt och icke-provat recept. Men i morgon, då mina vänner blir det grillat. Längtar redan. Det blir grillad scampi. Och säkert lite grillat kött åxå. Mmmm...


Och nu - status. Det är min status det handlar om. Jag har pannknack och är sjuuuukt trött. Höll på att somna efter lunchen, så jag tog en latte. Detta i hopp om att piggna till. Men just nu ser det inte så ljust ut. Fattar inte hur trött en vaken människa kan vara utan att somna. Makalöst. Och jag är såååå vansinnigt godissugen. Framförallt på de här små rackarna:

 

Haribo´s fruktnappar. Gamla å hårda ska dom vara. Mmmmmm... finns inget bättre. Kan inte någon bjuda på just sånna precis nu? Eller nå´t annat? Mumrikar? Salta balkar? Hårda bumlingar? Kan tänka mig i princip vad som helst faktiskt, t.o.m. Anthon Berg marsipan skulle gå ner, bara det innehåller socker. Nähä, inte det. Och ingen som fikar idag heller bara för det. Prutt åxå. Då får jag väl ta en knäckemacka istället då. Å det var ju precis vad jag ville ha - NOT! Bara för att tror jag att jag ska äta godis till frukost i morgon. Eller nä. Till lunch   .


Nä, nu ska jag göra min berömda knäcke. Hörs senare. Tror jag.

Av Annci Hultström - 15 april 2011 10:15

Så var det fredag. Igen. Det har varit en kort vecka. Eller iofs inte kortare än vanligt, men snabbare. Skönt! Hoppas bara att helgen inte går i samma tempo.


Hemma snoras det på. Ja, av H alltså. W mår bra och är på dagis. Hoppas hon håller sig så. Då ska vi cykla lite i helgen, hon och jag. Ska även försöka göra lite fint på framsidan. Baksidan är ingen idé. Den kommer vi inte kunna nyttja på hela sommaren som det ser ut. Renoveringen, ni vet.


Igår var jag så sjuuukt trött i ögonen (suddiga å svidiga), så jag skulle bara vila dom lite. Jo, tjena... somnade såklart. Vaknade kring 20:40. Träningen rök. Men man kan säga att det är H´s fel, för han somnade i W´s säng och kunde således inte väcka mig . För visst är det väl alltid någon annans fel när man själv är en dålig människa?


Är f.ö glad för min inbokade tid hos optikern. Känns inte som synen är på min sida längre. Är det inte synen så måste jag nog gå till dorren, för nåt har hänt. Kanske sitter det i nacken? Har haft pannknack på vänster sida HELA den här veckan, efter måndagens "ögonmigrän". Tabletter tar inte bort det och det gör mig som sagt väldigt trött i ögonen. Ja, onsdag nästa vecka - då visar det sig.


Nåja, hursomhelst - sömnen igår gjorde mig i alla fall utvilad idag. Inget ont utan något gått heter det ju.


Och hörrni -  vilket väder!! Tog kjol och ballerinaskor på mig idag. W frågade om det var sommar nu. Men nä... inte än va? Frös faktiskt påväg till jobbet. Men det hoppas jag slippa på hemvägen.


Förresten, igår åkte jag ju via bilverkstaden. De tog in den för snabbkoll. Under tiden satt jag ute, i bara kortärmat, och svettades. UNDERBART! Men underbart är kort... för sen kom dom och gav mig domen. Oljan hade sprutat ut, så hela motorn var geggig undertill. Det gjorde att de inte kunde se något och ville därmed ta in den för tvätt. Så den lämnades där och jag tutade hem i en lånebil. Idag skulle de tvätta rent, kolla och ringa om "domen". Håll tummarna för att det är något litet fel. Pliiiis!


Sen kan jag säga att bilen ryker innan det händer något mer. Den börjar ju verkligen bli till åren. 9 år gammal och 21000 mil.


När jag åkte från verkstaden hämtade jag upp H & W, sen käkade vi middag på Sibylla. Blev så sent annars. Och när vi kom hem insåg vi att det var öppet hus i en visningslägenhet. Så vi gick dit och kikade på hur det kommer att se ut när det är klart. I det stora hela blir det bra. Men småsaker som att de tänkt sig världens fulaste handukskrok och en helt felplacerad väggfast torkställning var ju lätt irriterande. Men vi framförde det och de sa att vi inte var ensamma om det, så det skulle tas upp på ett möte idag. Får se vad det blir av det.


Ja, resten av kvällen vet ni.


Nu måste jag ta reda på fakturorna och även peta i mig ett mellanmål. Men vi hörs sen. Då ska ni få en bild (för ovanlighetens skull) och ett recept på en underbar maträtt.

Presentation


Livets resa - på mitt sätt!

Mot målet

LilySlim Weight loss tickers

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Arkiv

Ställ en fråga

9 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Maila mig gärna

annci.hultstrom@hotmail.com

Besöksstatistik

Följ mig


Ovido - Quiz & Flashcards