Livets resa - på mitt sätt!

Direktlänk till inlägg 15 mars 2011

Farfar <3

Av Annci Hultström - 15 mars 2011 11:15

Det var något som slog mig nu... att idag (tror jag... blandar alltid ihop det med den 16 mars) skulle min farfar - John "Jacke" Jacobsson - har fyllt 90 år.


Tyvärr gick han bort på tok för tidigt... 1994, bara 73 år gammal.


Det som tog hans liv var saknaden efter farmor som gick bort 1990 (79 år gammal). Ja, det är i alla fall min amatördiagnos. För så fort hon dog började han ge upp, brydde sig inte längre om vad han åt. Det kunde vara bröd doppat i stekfett efter fläsk. Till det drack han grädde. Bara för att det var gott. Tillslut "dog" njurarna och han sattes på dialys. Men en dag funkade inte heller det och han somnade in.


När farmor gick bort (efter en tid på sjukhus) bodde jag hos farfar. I 4 månader var vi sambos (eller kanske farbos ??). Då försökte jag ta hand om honom och laga bra mat. Det gick bra. Jag trivdes. Eller vi trivdes (han hade bara svårt att acceptera min nymodiga telefonsvarare  ). Jag älskade att komma upp på morgnarna (även de morgnar när jag skulle börja kl. 05:00) och hitta honom sittandes vid köksbordet med en kopp kokkaffe (norrlänning som han var). Tittandes ut genom fönstret. Filosoferande. Men så flyttade jag...


Efter det gick jag till honom några gånger i veckan och fixade middag, var med honom, gick ut och gick, spelade kort eller bara var.


Jag var farfars flicka. Till fullo. Farmors med för den delen. Tillbringade många lov hos dom som barn/tonåring. Minns det med glädje.


Jag tänker OFTA på både farmor och farfar. Saknar dom fortfarande. Önskar att de fått varit kvar. Länge. De var bra att gå till med problem. Nu tar jag ibland med mig problemen till deras grav i hopp om att få ett tecken... en vägledning. Flummigt? Kanske, men en trygghet.



Så älskade och saknade farfar

  GRATTIS på 90-årsdagen

Tänker på dig!

Kram "Lillan"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annci Hultström - 16 april 2019 20:51


... tisdag. 2 arbetsdagar kvar den här veckan, sen 4 dagar ledigt. Det ska bli skönt. Inte för att jobbet suger eller så. Nä, det är solen med tillhörande promenader som lockar mig :-)   I söndags gjorde vi verkligen ingenting av nytta. Slöade he...

Av Annci Hultström - 13 april 2019 20:57

... vecka passerat. Igen. Alltså, var tar tiden vägen?   Vad har då hänt? Ja, den har väl sätt ut ungefär som förra veckan.   Lördagen: Lite vet ni. Fortsättningen var grillande. Årets första. Och oj, så gott!   Söndag: Långpromenad, s...

Av Annci Hultström - 6 april 2019 19:18

... lördag börjar rundas av. Vad har då hänt? Jag tänkte först att den varit förjävla slö, men när jag tänker efter så har det hänt en del trots allt. Frukosten åts inne, sen gjorde vi vår på baksidan. Dvs tog fram utemöbler, torkvinda, cyklar os...

Av Annci Hultström - 6 april 2019 09:27


... och sol. Ett gammalt vinterprat på radion. Snart frukost. En bra start på helgen. Eller iofs, den började ju redan igår med min egodag och planeringsmiddag hos vänner. Tacos blev det. För att ha 100% koll tog jag med egna ingredienser... kyck...

Av Annci Hultström - 5 april 2019 16:34

... inte helt som förutspått, men nästan. Efter frukosten drog jag på musik, dansade mig fram i en undanplockningssession, hängde en tvätt, läste lite, åt lunch och pw:ade ner till massagen. Det var gudomligt skönt. Somnade tillåmed en sekund...

Presentation


Livets resa - på mitt sätt!

Mot målet

LilySlim Weight loss tickers

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Ställ en fråga

9 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Maila mig gärna

annci.hultstrom@hotmail.com

Besöksstatistik

Följ mig


Ovido - Quiz & Flashcards