Livets resa - på mitt sätt!

Alla inlägg under november 2010

Av Annci Hultström - 10 november 2010 08:58

Ja, då har det gått ett år sedan jag tog det avgörande steget mot ett nytt liv. Ett helt år sedan jag i detta nu kom till uppvaket, färdigopererad. Var tog det vägen?!


Mycket har hänt och jag tänkte sammanfatta mina tankar å känslor över det år som har gått. Förbered er på en kavalkad av bilder längs vägen och långa & många ord som speglar lycka!!


Börjar med bakgrunden, hur jag kom dit jag är idag.


När funderingarna om operation kom till mig var jag först tveksam, tyckte att det verkade vara en genväg. Men ju mer jag läste desto mer kände jag att det faktiskt ligger massor med arbete bakom och att det nog skulle vara min räddning, ett sätt att få slut på 18 års viktkamp.


      


Så en dag i oktober -08 mötte jag en f.d arbetskamrat. Hon sa hej, men jag kände inte igen henne. Hon var 70 kg fattigare... en ny människa som såg så grymt välmående ut. Vi pratade om det en stund och jag fick många svar på frågorna jag hade (Tack, Pyret :-)). Då bestämde jag mig och i november 2008 kontaktade jag min husläkare. Han hade följt mina många (misslyckade??) försök och skrev mer än gärna en remiss.


En månad senare (i december 2008) fick jag ett remissvar från Danderyd. Där stod att jag skulle bli kallad på infomöte i september 2009 - 9 månader senare. En hel graviditet i tid. Eftersom det är hur länge som helst kontaktade jag vårdgarantin och blev snabbt omremitterad till S:t Görans sjukhus. Då gick det snabbt. Jag fick hemskickat en remiss till lab för provtagning och en läkartid i mitten av mars -09. Men innan det var dags hann jag bli gravid och avbokade tiden. Tyvärr fick jag missfall (även om jag i dag tror att det fanns en mening med det) och jag fick börja om. Men eftersom jag redan varit i kontakt med vårdgarantin så gick det snabbt även denna gång. Min läkare skickade remissen igen, men direkt till S:t Göran istället och jag blev kallad på infomöte i juni. 


I augusti -09 träffade jag medicinläkare och dietist för ett första utlåtande. När jag blev godkänd där fick jag träffa kirurgen. Även han gav klartecken. Jag ansågs vara en lämplig kandidat *glad*.


   


Nu var det bara att vänta på optid. Eftersom jag sökt till komvux för hösten -09 och högskola med start januari -10 ville jag har gjort open efter 6 november - men före januri. Så i slutet av september ringde jag op-bokningen och frågade om det var möjligt? Jodå, det skulle gå att ordna. När ville jag opas? Det stod alltså till mig att bestämma datum. Vilket lyx. Jag valde den första tisdagen efter att jag pluggat klart på komvux, 10 november. Läs här vad jag skrev i bloggen den dagen.


  


Tiden som följde efter var ett lyckorus, men stundvis med djupa dalar. Vissa dagar tvivlade jag verkligen på om jag skulle genomföra detta... för Wilmas skull. För dö skulle jag ju göra med min otur. Trodde jag. Nä, jag skulle nog kunna klara det själv istället. Men upp ur dalarna kom jag och på opdagens morgon var jag helt lugn (hade skrivit brev till Wilma, Henrik å några andra nära och kära - utifall att). Henrik följde mig in och när vi skildes åt var jag säker på att vi skulle ses igen.


 


När jag gick genom de ödelagda korridorerna den tidiga morgonen (skrevs in kl. 06:30) var det många goda tankar som gick genom huvudet på mig. Jag kunde inte fort nog bli opad kände jag.


Här finns min op-berättelse för den som vill läsa. Och här finns de sista inläggen innan op + några inlägg från sjukhuset och här går det att läsa fler inlägg från sjukhusperioden.

 


Väl hemma började jag introduktionen av mitt nya liv... flytande föda (soppor m.m.), puréekost och motion. Jag förstår faktiskt varför man är sjukskriven så länge som man är. Det är ett evigt ätande i början. Hade inte hunnit jobba helt enkelt. För maten ska ju ätas såååå långsamt och varannan timme. Så hela dagarna kretsade bara kring mat. Men med tiden minskade antalet mål och livet kunde ta form på ett annat sätt. Med det kom jag igång och rörde mig mer och mer. Efter 10 dagar (20 november) var det dags för sista anti-blodpropp-sprutan (skönt & Tack pappa för hjälpen :-)) - åt även mitt första mål mat den dagen (köttbullar med mos, sås & lingonsylt).


Och 2 veckor efter op (24 november) togs agrafferna bort.


Sen har det rullat på, stadigt neråt.


Läs nästa inlägg för en sammanfattning av mitt nya liv!

Av Annci Hultström - 9 november 2010 21:22

... nu e du här! Ja, den kom och tog oss med storm. I dubbel bemärkelse. Jösses, vilken vinter. Inställda flyg, Gotlandsfärjor och tåg. På bara en dag. Från ingenstans. Fascinerande!


Seminariet gick bra. Själva växeln hade väl inte så många nyheter, men lite runt-omkring-lull-lull var av intresse. Efter det åkte jag till Sollentuna och fixade naglarna. Svek Stinsen den här gången och provade ett nytt hak. Kändes bra. De ladr även på nåt överlack som skulle härdas i UV-lampa. Det skulle göra så att det inte nöts bort och det är ju livsavgörande. Sen bar det av hem och där möttes jag av lappar som hänvisade mig upp till W´s rum. Där hade hon dukat upp till fika i sitt rum. Med miniservisen. Gott och mysigt.


Efter det har vi plockat lite här hemma och jag har laddat upp bilder. Men de får ni se i morgon. Nu ska vi se Beck - Levande begravd.


God natt, sov gott & dröm sött!!

Av Annci Hultström - 9 november 2010 12:52

Nu är lunchen avklarad och utanför fönstret snöar det rejält nu. Marken är täckt av, som det ser ut på håll, blöt snö. Det får gärna vara snö för min del, men please - ge mig minusgrader då. Blöt snö är så äckligt. Ännu äckligare är det när den inte kommer uppifrån, utan från sidan. Som nu. Det blåser storm. Ser inte fram emot att ge mig av in till stan med bilen. Får köra luuuugnt, så ska det nog gå bra.


Tänkte bjuda er på en bild på min matlåda. De berömda blåa makaronerna med hjärtakorv. Visst ser det gott ut  ?


Ha en bra dag nu alla och kör försiktigt om ni måste ut.

Av Annci Hultström - 9 november 2010 10:17

Hej på er!


Idag bryter jag mot lagen... Jag har lämnat hemmet! Ja, för det är väl olagligt att gå ut i sånt här väder? Eller? Fy... storm och snöblandat regn. Ingen hit alls. Blä!!


Wilma är hemma idag med, men med H då som ni förstår. Hon sov sig igenom min dusch och hårfönande. Det är ett tecken på att hon behövde det. Har inte fått något livstecken ännu idag, så frågan är hur länge de sov?!


Idag blir det en kort dag här på jobbet. Kl 14 drar jag för att åka in till stan. Ska på seminarium hos vår växelleverantör. De ska släppa en ny version som jag ska spana in. Hoppas den är nåt att ha... Iofs för den vara bra, för sämre än nuvarande går det bara inte att skapa. Eller, alltså... den är bra. Men långt ifrån så bra som sin föregångare MD110 OWS. Ja, det visar sig. Hoppas bara inte att det blir världens oväder. Jobbigt med parkering i stan då.


Nu ringde de hemifrån. W hade blivit skit förbannad över att jag inte var hemma när hon vaknade (kl. 9). Så ett utbrott på 40 minuter fick H som start på dagen. Nice. Eller inte. Nu var hon dock glad igen.


Utlovade ju bilder från helgen. Ska försöka få till det idag (tar ju sån tid att ladda upp bilder). Om jag hinner. Om inte - håll ut, det kommer.


Nä, nu måste jag gå på damernas och pudra snoken. Men vi hörs igen. Senare.


p.s Dagens vikt utgår idag. Väntar med det tills i morgon, på 1-årsdagen.

Av Annci Hultström - 8 november 2010 22:02

God afton!


Hur är det med dig? Här är det sådär... Eller ja, med mig är det bra. Men W blöder näsblod i omgångar och är kronförkyld. Lite otäckt att det inte ger sig... blodet alltså. Bortsett från det mår hon bra.


Hon hade 37,5 i feber när hon lade sig. Men det kan ju vara springfeber lika gärna. Men det lutar åt dagis i morgon. Har tvingat henne till vila idag. Så vi har kollat film, kollat bompa, spelat spel. Däremellan har jag tvättat några maskiner tvätt och som jag skrev tidigare, rensat skafferiet.


Sen gjorde jag middag. Blå makaroner med hjärta-falukorv. W såg på bompa att de färgade pastavattnet blått och det ville hon åxå göra. Blå färg hade vi hemma, så så blev det. Korven blev till hjärtan med hjälp av pepparkaksmått. Till detta åt vi gul paprika, gurka och ketchup. Så det blev färgglatt värre  .


Efter middagen har jag plockat lite och H fyllde bilen med lådor/saker från förrådet och körde det till nya förrådet. Skönt att bli kvitt det och få mer plats här. Tjoho!!!


Nu kollar jag på "Kvinnors hemliga liv". Alltså... kvinnliga? Nä!!!! De går som en karl, ser ut som en karl, låter som en karl... vilka drag. Nä, skumt... att vilja... hmmm...


Nu väntar sängen. Önskar er en god natt. Sov gott och dröm sött!!

VAB

Av Annci Hultström - 8 november 2010 11:21

Hej på er!


Idag är jag hemma med W. Hon är så vansinnigt snuvig & hostig, så en dag med soffläge och vila behövdes. Hon blödde näsblod igår, på båten. Det är ett tydligt tecken på att nåt är fel. Men i morgon är H hemma, om det behövs. Vill till jobbet igen.


Vi har inte hunnit så mycket idag. Frukost är äten, lite tvätt instoppad, skafferiet urstädat. Ja, just precis... letade nämligen russin och passade på att städa det. Men hittade trots det inga russin. Det står numera på shoppinglistan. Som så  mycket annat. Vad lätt det är att glömma saker där längst in i skafferiet. Kastade mängder med gammalt.


Nej, nu ska jag hänga en maskin och sedan ska vi spela clownspelet.


Önskar en bra dag. Vi hörs senare.

Av Annci Hultström - 7 november 2010 23:26

God afton!


Nu är vi hemma sedan ett par timmar. Kan sammanfatta helgen med WOW! En närmare utläggning kommer i morgon. Nu väntar sängen...


God natt och sov gott!!

Av Annci Hultström - 6 november 2010 16:05

Hej alla! Sorry min frånvaro, men med datorbrist blir det så. Och att blogga på mobilen tar ju sån tid... och inte går det att göra nytt stycke heller. Därav den ihoptryckta texten. Igår gjorde vi stan. Visby är lika vacker såhär års. Vi handlade, åt lunch, gick runt och avslutade med en fika. Sen åkte vi hem och jag pyntade tårta medans husfolket gjorde en underbar 2-rättersmiddag. Grönärtsoppa med pepparrot och räkor. Varmrätten var fläskfilé med trattkantareller och smördegsinbakad potatismosbakelse och färsk sparris. Behöver jag säga att det var gott??? LIte senare åt vi White Lady tårta. Mums! Kom i säng strax före kl 02. VAknade 08.30 Åt frukost, gjord oss klara och åkte sen mot Tofta. Där kollade vi på Gotland Grand National. SKitkul att ha sett... och lukten fick mig att sakna hojjen. Såg fö Johnnys X... av alla dessa människor. Vad är oddsen?! Nu ska vi hem och äta indiskt lamm. Önskar en trevlig lördag.

Presentation


Livets resa - på mitt sätt!

Mot målet

LilySlim Weight loss tickers

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Ställ en fråga

9 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Maila mig gärna

annci.hultstrom@hotmail.com

Besöksstatistik

Följ mig


Ovido - Quiz & Flashcards