Livets resa - på mitt sätt!

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2010

Livrustkammaren (bilder)

Av Annci Hultström - 12 augusti 2010 15:02

Först: Tack alla goa som kommenterat (på fejjan) mina ord i 10-årsinlägget *glad*


Vi var ju här...

  

... i söndags och tänkte visa er några bilder.


Först denna tavla, till W´s förtjusning... Blixt, eller??

 


Har du någon gång funderat över en mouche´s betydelse vid olika placeringar i nyllet, se här:

 


En prinsessa. På riktigt. Jo, det är sant. Jag lovar!!


Eller var det en kung? Hmmm...


Visning av brudklänningar, från Gustav III´s bröllop och framåt. Klänningen längst till vänster är Silvias. De andra har jag glömt bort. Tyvärr.


Alltså, hur smidigt är det här då? Hörde någon berätta att man gjorde sånna breda klänningar i kombination med mycket smala dörrhål. Allt för att kungen skulle få vara ifred i sin kammare. Sant?!


Äkta kungavagnar, "Kröningsvagnar", med några detaljbilder.  Hade varit kul att testa någon gång... Vad tror ni om stötdämpningen??

        


Tillsist en alldeles äkta kungakrona. Den låg i Karl X Gustavs kista när denne begravdes år 1660:

  


Och tillsist den här kusen:

 

(Foto: Göran Schmidt, lånad från Livruskammarens hemsida)


Han står där, uppstoppad. Eller inte uppstoppad på riktigt... innanmätet är en trähäst klädd med ett äkta skinn från stridshästen Streiff (klickar ni på länken får ni en historielektion). Det var den häst som Gustav II Adolf red då han stupade i slaget vid Lützen den 6 november 1632.


Tänk att det finns bevarat. Efter flera hundra år. Och i nyskick. Helt sjukt. Nuförtiden kan vissa inte ha en pryl i en vecka förrän den är repig/paj/skev/sprucken. Ja, imponerande. Är det när man kommer till sånna insikter som man inser att man börjar bli äldre? Jag menar, för 20 år sen hade jag suckat och gått vidare. Nu sitter jag till och med och läser om det. Frivilligt.


Om en timme bär det av hemåt. Ska bli skönt. Är trött på att sitta här i offentligheten och gäspa. Det gör jag bäst hemma. Och är det så att jag faller i sömn i soffan, och jag inte hör av mig något mer idag, så hörs vi helt enkelt i morgon.


För säkerhetsskull önskar jag er redan nu en god natt, med vackra drömmar!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annci Hultström - 16 april 2019 20:51


... tisdag. 2 arbetsdagar kvar den här veckan, sen 4 dagar ledigt. Det ska bli skönt. Inte för att jobbet suger eller så. Nä, det är solen med tillhörande promenader som lockar mig :-)   I söndags gjorde vi verkligen ingenting av nytta. Slöade he...

Av Annci Hultström - 13 april 2019 20:57

... vecka passerat. Igen. Alltså, var tar tiden vägen?   Vad har då hänt? Ja, den har väl sätt ut ungefär som förra veckan.   Lördagen: Lite vet ni. Fortsättningen var grillande. Årets första. Och oj, så gott!   Söndag: Långpromenad, s...

Av Annci Hultström - 6 april 2019 19:18

... lördag börjar rundas av. Vad har då hänt? Jag tänkte först att den varit förjävla slö, men när jag tänker efter så har det hänt en del trots allt. Frukosten åts inne, sen gjorde vi vår på baksidan. Dvs tog fram utemöbler, torkvinda, cyklar os...

Av Annci Hultström - 6 april 2019 09:27


... och sol. Ett gammalt vinterprat på radion. Snart frukost. En bra start på helgen. Eller iofs, den började ju redan igår med min egodag och planeringsmiddag hos vänner. Tacos blev det. För att ha 100% koll tog jag med egna ingredienser... kyck...

Av Annci Hultström - 5 april 2019 16:34

... inte helt som förutspått, men nästan. Efter frukosten drog jag på musik, dansade mig fram i en undanplockningssession, hängde en tvätt, läste lite, åt lunch och pw:ade ner till massagen. Det var gudomligt skönt. Somnade tillåmed en sekund...

Presentation


Livets resa - på mitt sätt!

Mot målet

LilySlim Weight loss tickers

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Arkiv

Ställ en fråga

9 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Maila mig gärna

annci.hultstrom@hotmail.com

Besöksstatistik

Följ mig


Ovido - Quiz & Flashcards